لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم ادامه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل خط ریلی آستارا- آستارا، از امضای تفاهمنامههای گسترش همکاریهای ریلی در آینده خبر داد و گفت: بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد
جبارعلی ذاکری در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راهآهن آستارا- آستارا با حضور روشن رستم اف، رئیس راهآهن جمهوری آذربایجان، افزود: راهآهن دو کشور همکاری طولانی مدتی را داشتند و امیدواریم با توجه به اقدامات مشترک میان طرفین درباره خطوط ریلی، این همکاریها ادامه یابد.
وی ادامهداد: باتوجه به تحولات منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.
معاون وزیر راه شهرسازی تاکید کرد: باید حملونقل ترکیبی بار بین کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و در نهایت کشور مقصد هندوستان تکمیل شود و برنامه افزایش بار ریلی میان ایران و جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گیرد.
ذاکری تاکید کرد: در حال حاضر ما در پنج نقطه به کشورهای سی. آی. اس متصل هستیم و بر اساس برآورد انجام شده امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد.
وی گفت: همچنین به صورت جدی با روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان کمتری به سرانجام برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان مطرح خواهد شد و ما در این زمینه پیشنهادی از مسکو دریافت کرده ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم.
وی تاکید کرد: تعدادی از شرکت های حملونقل بین المللی ایرانی فعالیت های خوبی را شروع کرده اند که باید این اقدامات مثبت از سوی تهران و باکو فعالتر شوند.
ذاکری گفت: همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا، ظرفیت بار در این مسیر به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.
مدیرعامل راهآهن ادامهداد: ما از شرکت های حملونقلی در کشور خواسته ایم که کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.
این مقام مسئول تاکید کرد: احداث این کریدور زمان بر است و تا زمان تکمیل شدن کریدور پیشنهادی رشت- آستارا باید از ظرفیت موجود شمال- جنوب بیشترین استفاده را داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد جلسات فنی ریلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان ادامه دار باشد و شاهد همکاری بیش از پیش دو کشور در حوزه ریلی باشیم.