امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۱۶:۴۵ - مشاهده: ۲۹۶۹

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

خبرنامه اقتصادی جمهوری آذربایجان سفارت ج ا. ایران در باکو4 مهر الی 8 مهر ماه 1401

اخبار اقتصادی داخلی:

= طی هفته گذشته نفت آذربایجان  4 درصد کاهش داشت

میانگین قیمت هر بشکه نفت سبک آذری لایتدر بازار جهانی هفته گذشته 92.46 دلار بوده که نسبت به میانگین قیمت هفته قبل 3.63 دلار یا 3.78 درصد کاهش یافته است.

= برای اولین بار در آذربایجان جنین  به دام منتقل می‌شود

هدف اصلی این پروژه افزایش تعداد گوساله‌هایی است که باید از گاوهایی با کیفیت برتر تهیه شود. به همین  منظور 35  جنین به منطقه گویگل انتقال داده شد. این پروژه با همکاری آلمان و برای اولین بار در آذربایجان انجام می‌شود.

 

=تعداد خودروهای سواری تولید شده در آذربایجان اعلام شد

در ژانویه تا آگوست 2022، محصولاتی به ارزش 332.4 میلیون منات در آذربایجان در زمینه ماشین آلات و تجهیزات، سایر وسایل حمل و نقل، خودرو، تریلر و نیمه تریلر تولید شد. تولید سایر خودروها نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.3 برابر افزایش یافته است. تولید خودرو، تریلر و نیمه تریلر 2.3 برابر و تولید  تجهیزات 38.5 درصد افزایش یافت.

 

افزایش 29 درصدی درآمد سود بانکی در آذربایجان

تا اول سپتامبر سال جاری، درآمد سود بانک های آذربایجان بالغ بر 1 میلیارد و 270.9 میلیون منات بوده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.9 درصد افزایش داشته است. به این ترتیب درآمد خالص سود بانک ها در ماه‌های ژانویه تا آگوست 2021 بالغ بر 985.5 میلیون منات بوده است.

 

زمین‌های اختصاص داده شده برای کشت غلات در قره باغ به 100 هزار هکتار افزایش می یابد

رئیس بخش کشاورزی، عمران جمشودوف  خاطرنشان کرد: 50 هزار هکتار غلات در مناطق آزاد شده برداشت شد و 70 هزار هکتار برای کشت غلات پاییزه پیش بینی شده است. امسال غلات در مناطق فضولی، زنگیلان، گوبدلی و همچنین در بخشی از لاچین کشت شد. با گسترش مین زدایی مناطق، با افزایش سکونتگاه، مناطق اختصاص یافته به کشت غلات به 100 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

هر بشکه نفت آذربایجان 89.07 دلار فروخته می‌شود

قیمت هر بشکه نفت با نام تجاری آذری لایت با 0.74 دلار کاهش به 89.07 دلار رسید.  حداکثر قیمت یک بشکه نفت آذربایجان در سال جاری در 9 مارس (135.99) ثبت شده است.

 

بدهی‌های خارجی بخش بانکی افزایش یافت

بدهی‌های خارجی بخش بانکی نسبت به ابتدای سال 623.2 میلیون منات افزایش یافت و به 1 میلیارد و 686.5 میلیون منات رسید.

 

درآمد صادراتی «آزرالومینیوم» امسال به 100 میلیون دلار نزدیک شده است

شرکت "آزرالومینیوم" متعلق به "شرکت صنعتی آذربایجان" در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری به ارزش 98 میلیون و 218 هزار دلار محصولات خود را صادر کرده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.4 درصد بیشتر است. بیش از 96 درصد از صادرات 8 ماهه به ایالات متحده آمریکا، ترکیه، روسیه، بلاروس، اتحادیه اروپا و سایر کشورها انجام شده است.

 

آذرکاسموس: به بیش از 200 مشتری در بیش از 45 کشور خدمات ارائه می دهد

دونای بدیرخانوف، معاون رئیس آذرکاسموس اعلام کرد، آژانس فضایی  زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل به بیش از 200 مشتری در بخش عمومی و خصوصی در بیش از 45 کشور خدمات می دهد و قصد دارد دامنه خدمات ارائه شده به مشتریان را بیشتر افزایش دهد. این شرکت قصد دارد قصد دارد ارتباطات لیزری را بهبود بخشد و یک شبکه نوری در ایستگاه زمینی خود بسازد.

 

حمایت از استارت آپ های فناورانه مورد بحث قرار گرفت

اورخان ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط   با اوزگور کوروم، مدیر ASELSAN-BAKU دیدار کرد.  در این نشست، ایده‌هایی در مورد جهت گیری‌های احتمالی همکاری برای افزایش نقش آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط  در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرصت هایی برای حمایت مشترک از استارت آپ های فناورانه تبادل نظر شد.

 

آذربایجان می‌تواند به قطب دیجیتال منطقه تبدیل شود

این مطلب را سمیر ممداف، معاون وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل در پنجمین کنفرانس زیرساخت های الکترونیکی «مشارکت شرق» بیان کرده، به گفته وی، کارهای گسترده ای در زمینه فناوری اطلاعات، فناوری‌های "سبز" و توسعه اقتصادی در کشور در حال انجام است. این پروژه‌ها در مناطق آزاد شده نیز اجرا می‌شود. آذربایجان در حال کار بر روی پروژه تامین اینترنت کل کشور تا سال 2024 است.

 

تاریخ افتتاح فرودگاه زنگیلان اعلام شد

وحید حاجی اف، نماینده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان در منطقه زنگیلان که در حوزه اقتصادی شرق زنگزور قرار دارد اعلام کرده پیش بینی می‌شود این فرودگاه در اواسط اکتبر افتتاح شود.

 

پیش بینی می‌شود تعداد گردشگرانی که به آذربایجان می آیند از 1.4 میلیون نفر فراتر رود

بیش از یک میلیون بازدیدکننده خارجی طی 8 ماه سال جاری به آذربایجان سفر کرده اند. به گفته رئیس آژانس دولتی گردشگری، پیش بینی می‌شود تا پایان سال این ارقام از مرز یک میلیون و 400 هزار نفر عبور کند.

 

آذربایجان در ماه اوت صادرات آلومینیوم را افزایش داد

شرکت «آزرالومینیوم» در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری به ارزش  98.9 میلیون دلار محصولات صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.7 درصد افزایش داشته است. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته 73.4 میلیون سود داشته است.

 

درآمدهای صادراتی خدمات ماهواره ای آذربایجان به شدت کاهش یافته است

در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، "آزرکاسموس" 17.2 میلیون دلار به 36 کشور جهان  خدمات (خدمات مخابرات ماهواره ای و خدمات ماهواره نوری) صادر کرد. این نماگر نسبت به مدت مشابه سال قبل 44.1 درصد کاهش داشته است.

 

در فهرست محصولات غیرنفتی صادراتی ژانویه تا آگوست، پنبه رتبه اول را به خود اختصاص داد

پنبه (143.4 میلیون دلار) در فهرست کالاهای صادراتی بخش غیرنفتی آذربایجان در 8 ماه گذشته رتبه اول را کسب کرده است. در این فهرست، اوره (142.2 میلیون دلار) در رتبه دوم و گوجه فرنگی (134.2 میلیون دلار) در رتبه سوم قرار گرفتند.

 

استاندارد دولتی جدید برای تولید محصولات پاک از نظر زیست محیطی در آذربایجان تصویب شد

در آذربایجان، استاندارد دولتی جدید «تولید، فرآوری، برندسازی و فروش محصولات کشاورزی و غذایی از نظر زیست محیطی پاک الزامات راهنما"  به تصویب رسید. مؤسسه استاندارد آذربایجان زیر نظر خدمات دولتی آن را تأیید کرده و در صندوق دولتی اسناد هنجاری استانداردسازی گنجانده است.

 

همکاریهای اقتصادی منطقه ای و بین المللی:

= آذربایجان در میزگرد وزرا اتحادیه بین المللی مخابرات شرکت کرد

در این کنفرانس که از 26 سپتامبرتا 14 اکتبر 2022 دربخارست، رومانی ، برگزار می‌شود، نمایندگان حدود ۴۰ کشور از جمله آذربایجان، استرالیا، کانادا، فرانسه، ژاپن، کره، اسپانیا، پرتغال و سوئد  شرکت دارند.رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان نیز در این کنفرانس سخنرانی و بر توسعه شبکه موثر اینترنت همراه به منظور ایجاد فضای امن تر برای تحول دیجیتال در کشور و افزایش دسترسی به اینترنت تاکید کرد.

 

-= فرصت های سرمایه گذاری در صنعت کاشی آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت

اورخان ممدوف، رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه تجارت کوچک و متوسط  با آکیورک، مدیر عامل شرکت Bermmak ترکیه دیدار و گفتگو کرد. در این نشست فرصت های سرمایه گذاری در صنعت کاشی آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت و هیئت در جریان خدمات پشتیبانی آژانس قرار گرفت.

 

= روسیه صادرات بیش از 654 تن غلات به آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان را ممنوع کرد

از ابتدای سال جاری، سرویس فدرال کنترل دامپزشکی و گیاهپزشکی روسیه صادرات بیش از 654 تن غلات به آذربایجان، قزاقستان و جمهوری قرقیزستان را به دلیل شناسایی بیماری ممنوع کرد. در همین راستا صادرات محموله گندم به این سه کشور ممنوع شده است.

 

= تورهای متقابل اطلاعاتی بین ترکیه و آذربایجان برگزار خواهد شد

برنامه ریزی شده است تا تورهای متقابل و رویدادهای مشترک مرتبط با گردشگری در حوزه‌های مختلف تجاری  و اطلاعاتی  بین ترکیه و آذربایجان، برگزار شود.  این موضوع در نشستی بین اتحادیه آژانس‌های گردشگری آذربایجان و آژانس دولتی گردشگری و اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه  در استانبول ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.همچنین ارتقای همکاری‌ها در زمینه گردشگری و گسترش روابط دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

- آذربایجان و بلاروس در مورد توسعه همکاری‌ها در زمینه ICT گفتگو کردند

آذربایجان و بلاروس علاقه مند به توسعه همکاری در زمینه اطلاعات و ارتباطات هستند.

 این موضوع در دیدار کنستانتین شولگین وزیر ارتباطات و اطلاعات و اولوی بخشالیف سفیر جمهوری آذربایجان در بلاروس مورد بررسی قرار گرفت.

-= تعداد شرکت های با سرمایه آذربایجان در ترکیه در حال افزایش است

در ژانویه تا آگوست 2022، 214 شرکت با سرمایه آذربایجان در ترکیه به ثبت رسید که 61 شرکت بیشتر از مدت مشابه سال 2021 است. کل سرمایه شرکت های آذربایجانی ثبت شده در ترکیه در دوره گزارش 82.4 میلیون لیر ترکیه بوده است که در مدت مشابه سال 2021 این رقم 42.9 میلیون لیر ترکیه بوده است.

 

سفیر آلمان در مورد چشم انداز همکاری با میکائیل جباروف گفتگو کرد

رالف هورلمان، سفیر  جدید آلمان در جمهوری آذربایجان در خصوص چشم انداز توسعه همکاری‌های بین دو کشور با میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان گفتگو کرد.

بسیج در روسیه پروازهای هواپیماهای تجاری خصوصی به آذربایجان را گرانتر کرده است

پس از اعلام بسیج نسبی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تقاضا برای جت های تجاری خصوصی برای تردد اتباع این کشور به کشورهای دیگر نیز افزایش یافته که منجر به افزایش  قیمت پروازها شده است. در حال حاضر روس ها عمدتاً به آذربایجان، ترکیه و ارمنستان می روند و برای هر صندلی در هواپیماهای شخصی 22 تا 27 هزار یورو می‌پردازند.

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان را اعلام کرد

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی  آذربایجان در سال جاری 4.5 درصد افزایش یابد.

 

بانک اروپایی بازسازی و توسعه: قیمت بالای انرژی از رشد اقتصادی آذربایجان را تضمین خواهد کرد

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) پیش بینی کرده است که قیمت بالای انرژی در آینده نزدیک از رشد اقتصادی آذربایجان حمایت خواهد کرد. شاخص های قوی بخش غیرنفتی آذربایجان منجر به افزایش 6.2 درصدی در هفت ماهه نخست سال 2022 شد. افزایش قیمت هیدروکربن درآمدهای صادراتی را تقریباً دو برابر کرد و باعث ایجاد  مازاد بودجه شد. عدم اطمینان برای آذربایجان هم از قیمت انرژی و هم از تورم ناشی می‌شود. پیش بینی می‌شود اقتصاد آذربایجان در سال جاری 4.5 درصد رشد کند و در سال آینده به 2.5 درصد کاهش یابد.

 

امکان برگزاری همایش تجاری آذربایجان و اتریش

در نشستی بین گرهارد لاکنر، مشاور تجاری اتریش در آذربایجان و یوسف عبدالله اف، رئیس آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان - AZPROMO در خصوص گسترش روابط بین محافل تجاری دو کشور مذاکره کردند و یوسف عبدالله اف از فعالیت های آژانس، فضای تجاری و سرمایه گذاری مطلوب ایجاد شده در آذربایجان و پروژه‌های اجرا شده خبر داد.

 

نقشه راه همکاری‌های انرژی آذربایجان و ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت

در چارچوب رویداد وزرای انرژی سازمان کشورهای ترک (TDT) در آلماتی قزاقستان، دیداری بین پرویز شهبازاف وزیر انرژی و عظیم احمدخاجایف معاون اول وزیر انرژی ازبکستان برگزار شد. در این نشست موضوعات از اجرای نقشه راه امضا شده در آگوست سال جاری در خصوص گسترش همکاری‌های انرژی بین جمهوری آذربایجان و ازبکستان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص همکاری در زمینه حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از آذربایجان، پروژه‌های نیروگاه‌های برق و گاز توربین و مقررات انرژی تبادل نظر شد.

 

وزیر: حمایت دولت در توسعه تجارت کشاورزی مهم است

انام کریم اف، وزیر کشاورزی آذربایجان در نشستی  با موضوع «کسب و کار کشاورزی - فرصت‌های جدید و چالش‌های مدرن» گفت،  با وجود اقدامات دولتی، چالش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در توسعه تجارت کشاورزی مورد توجه باشد. وزیر همچنین به موضوع تسهیل دسترسی کشاورزان به منابع مالی اشاره کرد و بر اهمیت اقدامات حمایتی دولت در این زمینه تاکید کرد.

 

مشارکت استراتژیک انرژی آذربایجان و ترکیه

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان با فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار کرد. پرویز شهبازوف گفت: با  برادرم فاتح دونمز، امکان تعمیق مشارکت استراتژیک انرژی منطقه ای و بین المللی آذربایجان-ترکیه با توسعه کریدور گاز جنوب و همچنین صادرات و ترانزیت برق را ارزیابی کردیم.

 

«آذرتلکام» و «قزاقتلکام» تفاهم نامه همکاری راهبردی در پروژه ترانس خزر امضا کردند

به عنوان بخشی از همایش بین‌المللی فناوری «پل دیجیتال» که در آستانه برگزار شد، شرکت‌های مخابراتی پیشرو آذربایجان و قزاقستان، تفاهم نامه همکاری راهبردی در مورد پروژه احداث خط ارتباطی فیبر نوری  خزر امضا کردند. این سند مشارکت استراتژیک بین دو اپراتور را در چارچوب پروژه خط ارتباطی فیبر نوری ترانس خزر در مسیر آذربایجان - قزاقستان در نظر گرفته است. پروژه خط ارتباطی فیبر نوری ترانس خزر بخشی از پروژه بزرگ «راه ابریشم دیجیتال» است که ایجاد یک کریدور مخابراتی دیجیتال بین اروپا و آسیا را در نظر گرفته است.

 

وزیر انرژی آذربایجان در آلماتی در مورد سهم آذربایجان در انرژی کشورهای ترک صحبت کرد

پرویز شهبازوف وزیر انرژی در دومین نشست وزرای انرژی سازمان کشورهای ترک که در آلماتی قزاقستان برگزار شد، شرکت کرد.  وزیر انرژی  در سخنرانی خود سازمان کشورهای ترک را به عنوان یک پلت فرم همکاری موثر با اهمیت استراتژیک فزاینده در واقعیت های ژئوپلیتیک مدرن و امنیت انرژی ارزیابی کرد. به ویژه تاکید شد که ابتکارات راهبردی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و پیروزی ما در جنگ میهنی فرصتی را برای وحدت جغرافیایی جهان ترک از طریق کریدور زنگزور پس از سال ها ایجاد کرد. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری آذربایجان با اعضای سازمان‌های کشورهای ترک بیش از 4.6 میلیارد دلار است، این کشورها 13.8 میلیارد دلار در اقتصاد آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند و آذربایجان نیز 21.3 میلیارد دلار در کشورهای عضو سرمایه گذاری کرده است.

 

وزیر انرژی در آلماتی با وزرای قزاقستان، ترکیه و مجارستان دیدار کرد

پرویز شهبازوف وزیر انرژی در چارچوب نشست وزرای انرژی سازمان کشورهای ترک  در آلماتی با وزرای ترکیه، مجارستان و قزاقستان دیدارهایی داشت. در این جلسات موضوعات مربوط به گسترش کریدور گاز جنوبی، صادرات و ترانزیت برق به ترکیه از طریق کریدور زنگزور، افزایش عرضه گاز به اروپا از طریق کریدور گاز جنوبی و مشارکت مجارستان در پروژه خط برق زیردریایی دریای سیاه و فرمت همکاری مجارستان در زمینه توسعه انرژی سبزمورد بررسی قرار گرفت.

 

قزاقستان برای توسعه زیرساخت های دیجیتال با آذربایجان همکاری می‌کند

رئیس جمهور قزاقستان طی سخنرانی اعلام کرده،  قزاقستان در حال ایجاد زیرساخت دیجیتالی با کریدور بین المللی و جریان‌های اطلاعاتی فرامرزی است. ما به همراه شرکای آذربایجانی کار را برای اتصال به مراکز ترافیک جهانی در ترانس خزر آغاز کرده ایم.

 

پالایشگاه سوکار در ترکیه واردات نفت خود را بیش از 15 درصد افزایش داده است

پالایشگاه نفت Star Rafineri"" که توسط شرکت سوکار در شبه جزیره آلیاگا ترکیه ساخته شده است، در ژانویه تا ژوئیه سال جاری، 6 میلیون و 402 میلیون و 432 هزار و 313 تن نفت وارد کرده است که 15.5 درصد بیشتر از سال قبل است.

 

ترکیه واردات گاز آذربایجان را به 5 درصد کاهش داد

ترکیه در ژانویه تا جولای سال جاری 5160.38 میلیون دلار از آذربایجان وارد کرده است که 4.8 درصد کمتر از شاخص مشابه سال 2021 است. ترکیه در ژانویه تا جولای 2021، 5418.48 میلیون دلار از آذربایجان دریافت کرده بود.

 

مجمع فناوری آذربایجان و پاکستان برگزار شد

همایش فناوری آذربایجان و پاکستان توسط وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل، آژانس توسعه صادرات و سرمایه گذاری، سفارت جمهوری اسلامی‌پاکستان در جمهوری آذربایجان و اتاق اقتصادی پاکستان و آذربایجان برگزار شد. رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل در سخنرانی خود در این همایش گفت که روابط شراکتی قوی بین جمهوری آذربایجان و پاکستان بر اساس اعتماد متقابل، حمایت و همکاری سودمند وجود دارد و امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ما است.

 

برگزاری نشست با مشاور علوم و فناوری دبیر کل آیسسکو در سوکار

در سوکار با محمد شریف، مشاور علمی و فناوری دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (ایسسکو) دیدار و گفتگو شد.  در این نشست فرصت های همکاری بالقوه مورد بحث قرار گرفت.

 

حضور سازمان مالیاتی آذربایجان در کنفرانس مجمع ثبت شرکت ها

کنفرانس سالانه سازمان مشترک انجمن ثبت شرکت ها (CRF) و وزارت توسعه اقتصادی جمهوری مالدیو برگزار شد. در این مجمع، الکبر ممدوف، رئیس سازمان امور مالیاتی آذربایجان حضور داشت. هدف از این رویداد در مورد تغییر ثبت مشاغل برای دوران پس از پاندمی و تبادل نظر و تجربه برای ثبت مشاغل بوده است.

 

آذربایجان در پنجاه و پنجمین اجلاس سالانه بانک توسعه آسیایی شرکت می‌کند

در 28 سپتامبر، دومین بخش از پنجاه و پنجمین نشست سالانه بانک توسعه آسیایی  در مانیل، پایتخت فیلیپین آغاز شد. سمیر شریف اف، وزیر دارایی، به عنوان نماینده آذربایجان در این کنفرانس حضور داشته است.  اعضای هیات مدیره در خصوص فعالیت سال گذشته و نتایج مالی موسسه، جهت گیری‌های فعالیت بانک در سال های بعد بحث و تبادل نظر کردند. در این نشست،  استراتژی توسعه بانک توسعه آسیایی تا سال 2030، موضوعات تقویت همکاری برای آینده ای پایدار، مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهانی و تسریع در گذار به احیای سبز، مورد بررسی قرار گرفت.

 

شرکت های IT پاکستانی برای سرمایه گذاری در قره باغ دعوت شدند

 

از شرکت های پاکستانی فعال در زمینه فناوری اطلاعات دعوت شد تا در سرزمین‌های آزاد شده آذربایجان فعالیت کنند و در این مناطق سرمایه گذاری کنند. بلال های سفیر پاکستان در آذربایجان گفت: "شرکت های فناوری اطلاعات پاکستان پتانسیل کافی برای حمایت از این روند را دارند." درهمایش فناوری آذربایجان و پاکستان که در باکو برگزار شد، نمایندگانی از 35 شرکت از پاکستان در این مجمع شرکت کردند.

 

رئیس سازمان منطقه آزاد اقتصادی الت، الاصغراف به آلمان سفر کرد

رئیس سازمان منطقه آزاد اقتصادی الت، الاصغراف  در تاریخ 26 تا 29 سپتامبر 2022 به آلمان سفر کرد. در چارچوب این سفر که توسط سفارت جمهوری آذربایجان در آلمان و با همکاری انجمن توسعه اقتصادی فدرال و تجارت خارجی آلمان برگزار شد. دیدارهای دوجانبه با مقامات ارشد وزارت غذا و کشاورزی فدرال آلمان، انجمن شرکت های کوچک و متوسط، برگزار شد.

 

نشستی بین کارکنان گمرکات آذربایجان و ترکیه برگزار شد

نشست آنلاین کارکنان گمرکات آذربایجان و ترکیه در خصوص سازماندهی کنترل گمرکی، الزامات قوانین ملی در حوزه گمرک و سازوکارهای اجرایی برگزار شد. این نشست به منظور تبادل تجربیات و اطلاعات مطابق با برنامه اقدام در زمینه افزایش کارایی همکاری و کمک متقابل در زمینه کار گمرکی  انجام شد.

 

آذربایجان در نمایشگاه گردشگری که در لهستان برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد

آذربایجان در نمایشگاه بین المللی گردشگری که از 24 تا 26 نوامبر در ورشو، پایتخت لهستان برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

آژانس دولتی گردشگری نماینده آذربایجان  در این نمایشگاه خواهد بود.

 

همکاری‌های اقتصادی دو جانبه با ایران

 

سفیر: شرکت های ایرانی در سرزمین‌های آزاد شده از اشغال آغاز به کار خواهند کرد

سید عباس موسوی سفیر ایران در آذربایجان مصاحبه ای با خبرگزاری ریپورت انجام داد. اشاره به سطح بالای روابط، افزایش ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور، شروع پروژه ساخت پل خط ارتباطی بین شرق زنگزور و نخجوان از مسیر ایران، حضور شرکت های ایرانی در بازسازی قره باغ و احتمال برگزاری کمیسیون مشترک میان دو کشور در اوایل سال آینده از مهم ترین محورهای این مصاحبه بوده است.

 

زمان برگزاری نشست بعدی کمیسیون دولتی آذربایجان و ایران اعلام شد

شانزدهمین نشست کمیسیون دولتی در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه بین جمهوری آذربایجان و ایران قرار است در اوایل سال آینده میلادی در تهران برگزار شود. پانزدهمین نشست کمیسیون در اسفند ماه سال گذشته در باکو برگزار شد. در پایان این دیدار تعدادی از اسناد از جمله یادداشت تفاهم برای ایجاد ارتباط جدید بین بخش اقتصادی شرق زنگزور و جمهوری نخجوان از طریق ایران به امضا رسید.

تهیه کننده:

بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران باکو

مهر  ماه 1401

 

                                                                                                                                                   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما